A harc menete
Ha ismerjük karakterünk harcértékeit, a mesélő pedig ellenfelünkét, nekikezdhetünk a harcnak. Kezdeményző dobásunk (KÉ + 1d6) meghatározza, ki jön előbb (a kisebb érték jön először). Abban a szegmensben, amikor mi jövünk, dobunk egy Támadó dobást (TÉ + 2d6), ha a kapott érték meghaladja ellenfelünk VÉ-jét, eltaláltuk őt.
/Opcionális, de ajánlott szabály: találat esetén dobjunk 1d3-mal, ennyi sebet okoztunk támadásunkkal – nem mindig csak 1 nagyot ütünk, van, hogy 2 kisebbet, vagy 3 kicsit és gyorsat…
1 találat esetén ekkora sebet okoztunk ellenfelünknek (pl. 4-gyel túldobtuk, 4-es sebkategória)
2 találat esetén hozzáadunk az összeghez 1-et, és így osztjuk ketté (pl. 4-gyel túldobtuk, az egy 3-as és egy 2-es seb)
3 találat esetén 2-t adjunk még hozzá, és így osszuk háromfelé a sebzést (pl 4-gyel túldobtuk, az 3db 2-es seb)/
A megsebzett ellenfélnek ettől a szegmenstől kezdve a seb nagyságától függő negatív harcérték-módosítói vannak, melyek levonásra kerülnek a KÉ, TÉ és VÉ értékeiből.
A seb nagyságát csökkentheti a viselt páncél. Ha páncélt hordunk, tisztában kell lennünk annak Sebzésfelfogó Értékével (SFÉ), és a fedési arányával, melyet 10-es skálán határoz meg mesélőnk.
Pl.: Sharak a Tündegyilkos nehéz, szegecselt bőrmellvértet hord, melynek SFÉ-je 2 (tehát kettővel csökkenti a kapott seb nagyságát), de mivel mellvért, csak akkor véd, ha a találat után 1d10-zel 5,6,7,8,9,10-et dobunk. A páncélok SFÉ-i és fedési arányai később olvashatók egy-egy táblázatban (nem vészes, csak első hangzásra bonyolult…)
Tehát példánkra visszatérve, ha Sharak VÉ-jét 4-gyel túlütötték, akkor 1 csapás esetén páncélja jó eséllyel 2-esre redukálja a sebet, 2 csapás esetén (kétszer kell dobnunk a fedési arányt) 1-es és semmis sérüléseket szerezne, 3 csapás esetén pedig (tegyük fel, hogy mindháromszor megdobta a legalább 5-öt a páncéllal), mindhárom sebét elnyeli a páncél.
/Opcionális szabály: ha nem kívánunk azzal törődni, milyen mértékben fedi a harcosok testét a páncél, a fedési arányt felejtsük el, adott páncél mindig adott SFÉ-t fog adni – pl.: szegecselt bőr SFÉ 2/
Ezek után folytatódik a harc, de nem körökre osztott harcot vívunk, tehát az új kezdeményező dobást nem 0-hoz adjuk hozzá, hanem előző kezdeményező dobásunk értékéhez. Ugyanígy ellenfelünk is saját kezdeményező dobásához adja hozzá az új kezdeményező dobás értékét. Ily módon előfordulhat, hogy a gyorsabb (kisebb KÉ-vel rendelkező) harcos kétszer is támad, míg a lomhább megüti őt.
Ha karakterünk megsérül, különböző szintű sebeket szerezhet. Lássuk a sérült-állapotok szintjeit:
Sebek és a sérültség szintjei
Állapot | Neve | Negatív harci módosító és mozgáscsökkenés |
1 | Horzsolt | -0 / semmi |
2 | Könnyen sérült | -1 / semmi |
3 | Sérült | -2 / futás feles sebességgel |
4 | Sebesült | -4 / nem tud futni |
5 | Súlyosan sebesült | -6 / tántorog (3m/kör) |
6 | Roncsolt | -8 / csak kúszni tud (1m/kör) |
7 | Tehetetlen | -10 / csak feküdni tud |
8 | Halálos | -10 / csak feküdni tud, perceken belül vége |
9 | Azonnali halál | -10 / csak feküdni tud, vége |
Ha a karakter sebet szerzett, a karakterlapon egy vonást húzunk az adott állapot mellé. Több különböző, vagy akár több ugyanolyan szintű sebe is lehet a karakternek. Karakterünk annyi sebet tud elviselni további állapotromlás nélkül, amennyi ERŐ alaptulajdonságának a fele, felfelé kerekítve. Ha ennél eggyel több sebet szerez – legyen az akár csak Horzsolt seb, állapota romlik, tehát a legnagyobb sebénél eggyel rosszabb állapotba kerül. Ezt nem újabb vonással jelöljük, hanem egy karikát teszünk az új állapot mellé. Ha eztán egy előzőeknél nagyobb sebet is szerez a karakter, állapota annál a sebnél lesz eggyel súlyosabb!!!
Akár két, vagy több állapotromlása is lehet a karakternek, ha két-háromszor annyi sebet összeszed, mint Erejének fele. Így tehát eljuthat a Halálos állapotig pusztán Horzsolt sebek sokaságával is (persze ez már nagyon sok Horzsolt seb lesz).
/Pl.: Tagra a Puszták Nomádja – 5-ös ERŐvel – csúnyán összeszabdaltatik egy vad tündevérű kardja által. Kétszer is szerez 2-es sebet, majd egy 4-est és egy 3-ast is. Amíg három sebe volt (ERŐ fele felfelé=3), a legrosszabb, tehát a 4-es (Sebesült) seb határozta meg az állapotát, de miután még egy vágást szerzett, állapota 5-ösbe zuhant. Nincs 5-ös sebe, mégis súlyosan sebesült állapotban van (-6 mindenre, tántorog)./
Gyógyulás:
A csúf sebek begyűjtése után elkezdhetünk pihenni. Ha nincs valamiféle gyógyító, vagy komoly tudású mágus a közelünkben, a gyógyulás igen lassú folyamat lesz. Pedig az efféle szerzetek sajnos nem túl gyakoriak Karomir Földjén…
Először is a sebek megfelelő ellátás híján elfertőződhetnek. ERŐ(Egészség) próbát kell dobni 10+(a seb nagysága) nehézségre. Ha nincs meg, a mesélő belátásától függő állapotromlás várható.
Az ellátás nehézsége (Sebellátás képzettségpróba) ugyanekkora. Ha megtörtént és sikeres, nem kell Egészségpróbát dobni. Hibázás esetén viszont igen, vagy akár kapásból lehet állapotromlás!
De térjünk vissza a gyógyulásra. Ellátott sebek esetén először az állapotromlások múlnak el (karikával jelezve). Naponta 1 szintet javulnak, amíg el nem érjük az első sebet (eddig a sebek nem gyógyulnak!).
Ha már csak sebeink vannak, a legrosszabbat kell először figyelembe venni. Hogy ez eggyel kisebb sebbé váljon (pl 3-asból 2-esbe), ahhoz annyi nap pihenés kell, amekkora a seb mérete (esetünkben 3). Eztán ismét eltelik annyi nap, amekkora most a sebünk (2), és ismét eggyel kisebb lett a seb. Ez így folyik addig, amíg teljesen meg nem gyógyul.
Ez idő alatt a többi seb is gyógyul, de csak fele sebességgel! 2 nap ér 1 napot mindegyik esetében!
Mint látható, nem fognak egyik napról a másikra gyógyulni súlyosabb sebeink, ezért vigyázzunk karakterünk bőrére! Persze a bátrak nekivágnak az újabb kalandnak felkötött karral is…